Cativa pasi pentru prevenirea diabetului zaharat

Publicat pe 8 Octombrie 2007 in Health

Daca diabetul zaharat de tip II ar fi o boala infectioasa, care poate fi transmisa de la o persoana la alta, atunci oficialitatile ar spune ca ne aflam in mijlocul unei epidemii.

Daca diabetul zaharat de tip II ar fi o boala infectioasa, care poate fi transmisa de la o persoana la alta, atunci oficialitatile ar spune ca ne aflam in mijlocul unei epidemii.

Aceasta boala dificila, in trecut denumita diabet, cu debut la varsta adulta, apare la un numar din ce in ce mai mare de adulti. Alarmant este faptul ca ea incepe sa apara si la adolescenti sau copii. Mai mult de 18 milioane de americani au diabet, cam 5 milioane nu stiu ca au aceasta boala. Daca raspandirea diabetului continua la fel ca in prezent, numarul persoanelor afectate va creste in Statele Unite de la 14 milioane in 1995 la 22 de milioane in 2025. La nivel mondial numarul diabeticilor va creste de la 135 de milioane in 1995 la 300 de milioane in 2025.

Problema din spatele numerelor este si mai alarmanta. Diabetul este cauza principala a afectiunilor oculare si a insuficientei renale in populatia adulta. Boala cauzeaza neuropatii care asociate tulburarilor circulatorii prezente in diabet pot duce la pierderea degetelor de la piciore sau chiar a picioarelor. Diabetul creste in mod semnificativ riscul de boala cardiaca. Printre cauze de mortalitate, diabetul se situeaza pe locul 6 in Statele Unite determinand 60.000 de decese pe an si contribuind la alte cateva mii.

Vestea buna este ca diabetul zaharat de tip II poate fi prevenit. 9 cazuri din 10 pot fi prevenite prin cativa simpli pasi: mentinerea greutatii sub control, exercitii fizice, dieta sanatoasa si renuntarea la fumat.

Ce este diabetul zaharat de tip II?

Celulele noastre depind de o glucida simpla, glucoza, pentru nevoile sale energetice. De aceea organismul s-a adaptat pentru a actiona astfel incat nivelul glicemiei sa fie mentinut la un nivel constant.

Cand mancati, carbohidratii sunt transformati in glucoza care va fi absorbita in sange. Orice crestere a glicemiei (nivelul de glucoza din sange) semnalizeaza pancreasului sa elibereze insulina. Acest hormon determina celulele sa absoarba glucoza din sange. Fara insulina, glucoza ar ramane in sange, neputand trece in celule pentru a fi folosita.

Diabetul apare atunci cand organismul nu poate produce suficienta insulina sau nu poate utiliza insulina pe care o produce.

O forma de diabet este aceea in care sistemul imun ataca ireversibil celulele producatoare de insulina din pancreas. Acesta este diabetul zaharat de tip I si este denumit si diabet zaharat insulino-dependent.

O alta forma afecteaza o mare parte a populatiei si are nevoie de mai multi ani pentru a se dezvolta. Incepe in momentul in care muschii si alte celule ale organismului nu mai raspund la actiunea insulinei existente. Organismul raspunde prin producerea de cantitati tot mai mari de insulina pentru a introduce glucoza in celule. Pana la urma celulele producatoare de insulina sunt epuizate si incep sa fie insuficiente. Acesta este diabetul zaharat de tip II.

Pe langa cei 18 milioane de diabetici mai exista inca 41 de milioane de oameni care au “pre-diabet”. Acest avertisment este caracterizat de valori crescute ale glicemiei la un test de toleranta la glucoza. Trecerea de la stadiul de toleranta alterata la glucoza la diabet zaharat depinde de stilul de viata al fiecarui individ. Nu numai ca se poate preveni aparitia diabetului la acesti indivizi, dar se poate reduce nivelul glicemiei la valori normale.



Diabetul zaharat de tip II poate fi prevenit!


Desi mostenirea genetica poate influenta dezvoltarea diabetului zaharat de tip II, aceasta este doar pe locul al II-lea in ceea ce priveste cauzalitatea bolii, pricipali fiind factorii externi si modul de viata. Studiile sugereaza faptul ca 90% dintre cazurile de diabet la femei pot fi favorizate de 5 astfel de factori: greutate excesiva, sedentarism, dieta nesanatoasa, fumat si abstinenta de la alcool.

Un studiu efectuat pe 85.000 de femei a demonstrat ca 3.300 dintre acestea au dezvoltat diabet zaharat de tip II intr-o perioada de 16 ani. La femeile cu risc scazut a fost cu 90% mai putin probabil sa apara boala fata de celelalte femei. Risc scazut inseamna greutate corespunzatoare, dieta sanatoasa, peste 30 de minute de exercitii fizice zilnic, nefumatoare si consumatoare a trei pahare de alcool pe saptamana. Studii similare sunt in curs de efectuare pe barbati.

Facand cateva schimbari in regimul de viata poate sa scada dramatic sansa de a face diabet zaharat. Aceleasi schimbari duc si la preventia bolilor cardiovasculare si a unor cancere.

Controlul greutatii

Cresterea in greutate este cea mai importanta cauza a aparitiei diabetului zaharat de tip II, riscul aparitiei fiind de 20-40 de ori mai mare la obezi fata de normoponderali. Scaderea in greutate cu 7-10% din greutatea initiala reduce la jumatate riscul de a face diabet.



Miscarea


Sedentarismul este un factor care favorizeaza aparitia diabetuli zaharat. Fiecare doua ore pe care le petreceti in fata televizorului in loc sa faceti o activitate mai antrenanta creste sansa de dezvoltare a diabetului cu 14%. Folosirea muschilor in diferite activitati imbunatateste capacitatea lor de a utiliza insulina si de a absorbi glucoza. Acest lucru face ca celulele producatoare de insulina sa lucreze mai usor. Pentru acest efect nu sunt necesare exercitii fizice prelungite si obositoare. Studiile demonstreaza ca plimbarile de o jumatate de ora pe zi scad riscul aparitiei diabetului de tip II cu 30%. Aceste exercitii au efect benefic si asupra aparatului cardiovascular.

Modificari ale dietei

Doua modificari ale dietei pot avea un mare impact asupra riscului de aparitie a bolii.

1. Carbohidratii: alegeti alimente preparate din cereale integrale mai degraba decat carbohidrati inalt procesati. Painea alba, orezul alb, cartofii pireu, gogosile si multe cereale indulcite pentru micul dejun au un index caloric crescut. Acest lucru inseamna ca ele determina valori crescute in mod constant ale glicemiei si ale insulinemiei. Carbohidratii care nu sunt atat de usor digerati cauzeaza cresterea mai lenta a glicemiei si insulinemiei. Rezultatul este reducerea stresului celulelor pancreatice de a produce insulina si astfel prevenirea aparitiei diabetului zaharat de tip II.

Aceste alimente au un index caloric scazut. Exemple: grau integral, orez brun, alte cereale integrale, seminte, nuci si cereale integrale pentru micul dejun.

2. Grasimile: alegeti grasimi “bune” in loc de grasimi “rele”. Tipurile de grasimi din alimente pot afecta dezvoltarea diabetului. Grasimile bune, cum ar fi cele polinesaturate gasite in ton, somon, uleiuri vegetale lichide, nuci, pot preveni aparitia diabetului zaharat de tip II. Grasimile trans fac exact opusul. Aceste grasimi rele se gasesc in numeroase margarine, alimente din fast food-uri si in cele pe care este precizat: ulei vegetal partial hidrogenat. Daca aveti deja diabet, consumand carne de peste puteti preveni atacul cardiac si decesul de cauza cardiaca.

Daca fumati, incercati sa renuntati la acest viciu. Adaugati si diabetul zaharat de tip II la lunga lista de afectiuni cauzate de fumat. Fumatorii au un risc cu 50% pana la 90% mai mare de a dezvolta diabet zaharat decat nefumatorii.

Alcoolul poate avea efect benefic. Numeroase studii au demonstrat ca consumul moderat de alcool scade riscul de afectare cardiaca. Acest lucru este adevarat si pentru diabetul zaharat de tip II. Consumul moderat de alcool - un pahar pe zi pentru barbati si un pahar la doua zile pentru femei - creste eficienta insulinei de a introduce glucoza in celule. Alte studii demonstreaza scaderea riscului de diabet zaharat tip II. Daca sunteti consumator de alcool, cheia este in mentinerea consumului la un nivel moderat. Daca nu sunteti consumator de alcool, nu este necesar sa incepeti acum, intrucat beneficiile asupra riscului de aparitie a diabetului pot fi obtinute si prin scadere ponderala, exercitii fizice si schimbarea dietei.

Sursa: sfaturimedicale.ro

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:
Facebook Google Twitter

Aboneaza-te la Yuppy sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Recomandari:

Promo:

Discutii despre Cativa pasi pentru prevenirea diabetului zaharat

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Yuppy incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.

verificare glicemie (1 comentariu, 645 vizualizari)
as dori sa stiu care sunt centrele de prevenire a diabetului din bucuresti unde se poate verifica gratut nivelul glicemiei. multumesc.
foarte util. (1 comentariu, 409 vizualizari)

Acest articol poate fi preluat partial daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului: Cativa pasi pentru prevenirea diabetului zaharat

 
Inchide Setari
 
 
 
Forum